E-ihracat bir ürün ya da hizmeti mikro ihracat kuralları kapsamında yurtdışına ileten bir ihracat modelidir. Diğer bir deyişle e-ihracat için geleneksel ihracatın dijitale taşınmış hali olarakta bahsedebiliriz. Mikro ihracattan bahsedecek olursak e-ihracatın kolay yolu diyebiliriz.Ayrıca bu yöntem uluslararası taşımacılığın gelişimini de desteklemiştir.
Mikro İhracat Nedir?
Herkes tarafından uygulanan ihracatın alt dalı olarak tanımlayabiliriz. Ticaret Bakanlığı tarafından yayınlanan genelge üzerinde yapılan değişikliklerle resmen kabul edilmiştir. Normal bir ihracat işlemini gerçekleştirebilmeniz için İhracatçılar Birliğine kaydınız ve herhangi bir gümrük müşavirliği hizmeti veren şirkete kaydınızın olması gerekmektedir. Ancak yurtdışına sattığınız ürün 300 KG ve 15.000 EURO ücret sınırını geçmiyor ise yukarıda bahsedilen şartları yerine getirme zorunluluğunuz olmamaktadır. İhracat yapmak isteyen küçük ve orta büyüklükteki firmalar için mikro ihracat bürokratik engellere takılmadan bu işlemi gerçekleştirmeyi sağlayan bir sistemdir.
E-İhracat Nasıl yapılır?
E-ihracat e-ticaret aracılığıyla yapılan bir sistemdir. Öncelikle yapılması gereken hedef pazarda e-ihracat yapan firmalarda ki ürün listelerini oluşturmak gerekir. İhracat için ilk adım olarak büyük pazaryerlerinde bulunan ürünleri listelemek ilk adım olarak düşünülebilir. Ürünler listelendikten sonra hedef pazarda belirlenen kitleye hitaben dijital pazarlama yöntemleri kullanılarak satış hedeflenir. Tüm bu adımların gerçekleşmesi sırasında Nettsted yanınızdadır. Listelediğiniz ürünleri satışı için teslimat firmasıyla anlaşmanız gerekmektedir. Böylece satışını gerçekleştirdiğiniz ürün kargo firması tarafından yurt dışındaki müşteriye ulaştırılır. Bunun sonucunda e-ihracat gerçekleşmiş olur.
E-İhracatın Avantajları Nelerdir?
E-ihracat herkes tarafından bilinen ve kabul edilen ihracat yöntemi dışında prosedür uygulamayı gerektirmeden yapılan bir ihracat türüdür. Bu sebeple birçok avantaja sahiptir.
- E-ihracat sayesinde satılan ürün B2C iş modeli ile son tüketiciye ya da B2B iş modeli ile firmadan firmaya da satış yapma olanağı sağlamaktadır.
- Birçok ülkeye KDV muafiyeti olduğu için de tercih sebebidir.
- Ödemeler döviz cinsinden gerçekleştiği için dalgalanmadan etkilenmezsiniz. Hatta sattığınız üründen kar bile elde edebilirsiniz.
- E-ihracatta gönderilen ürünlerin ağırlık ve boyut olarak büyüklüğü çok fazla olmadığında ürün zarar gördüğünde telafisi mümkündür.
E-İhracat Hakkında Bilinmesi Gereken Bazı Önemli Noktalar
- Eğer e-ihracat yapmak istiyorsanız bunun için şahıs şirketi kurmanız yeterli olacaktır. Diğer şirket türleri ile de e-ihracat yapmak tabi ki mümkündür.
- Geniş çaplı düşünürsek dünya genelinde e-ihracat yapan birçok farklı firma bulunmaktadır. Bu firmaları pazar yeri olarak düşünürsek ürün listesi oluşturabiliriz.
- E-ihracat siteleri için örnek pazaryerleri verecek olursak; Aliexpress, Amazon, Wish, Ozon gibi e-ticaret sitelerini verebiliriz.
- Eğer e-ihracat yapıyorsanız ya da yapacaksanız Türkiye sınırları için de bulunan birçok devlet teşviğinden yararlanabilirsiniz.
Türkiye’de E-Ticaretin Yıllara Göre Değişimi
Türkiye’de e-ticaret sektörü 2019 yılı verilerine göre 2018 yılında %42 oranında büyüyerek 59,9 milyar liralık bir hacime ulaşmış 2019 yılında ise bu oran %39 oranında büyüme sağlayarak 83,1 milyar dolara ulaşmıştır. 2015-2019 yılları arasında analiz yapıldığında büyüme hızı yüzde 35 olarak belirlenmiştir. Bu durum e-ticaretin ülkemizde hızlıca büyüdüğünün göstergesidir.
Türkiye’de büyük bir müşteri kitlesiyle yapılan çalışmada en çok giyim, elektronik, yemek siparişi, kitap kategorilerinde satış gerçekleşmektedir. Bu sektörlerde satış yapan firmaların haliyle e-ticarette payları arttı.
Covid19 sonrası dönem için konuşacak olursak pandemi sebebiyle insanlar elektronik aletlerle iletişime ve alışveriş yapmaya eğilimleri oldukça arttı. Bu da e-ticaretin popülerleşmesine sebep oldu. Belki de daha önce ki dönemlerde internetten hiç alışveriş yapmayan ziyaretçiler bu sayede alışkanlıklarını değiştirdiler.
Dünya’da E-Ticaretin Yıllara Göre Değişimi
Dünya çapında e-ticaret satışları 2019 için konuşacak olursak 3.53 trilyon ABD doları olarak belirlenmiştir. E-ticaret gelirlerinin 2022 yılı için 6.54 trilyon ABD dolarına yükseleceği beklenmektedir. Bu miktarlar e-ticaretin dünya çapında günden güne ne kadar çok önem kazandığını göstermektedir.
Popüler e-ticaret siteleri covid19 döneminde satışlarının birden fırlaması ve bu hıza yetişemedikleri için personel sayılarını arttırmışlardır. Müşteri sayısının artışı aynı zamanda web sitelerinin ziyaretçi sayısını arttırmış bu da arama motorlarında üst sıralara yerleşmelerine sebep olmuştur. Tüm bu olumlu sonuçlar küçük işletmelerin bile e-ticaret girişiminde bulunmalarına neden olmuştur.