Google Analytics web site metriklerini analiz etme, bu analizlere göre SEO performansını geliştirmede en çok kullanılan araçlardan birisidir. Bu yazımızda Google Analytics kullanımı nasıl olur, Google Analytics ile SEO performansını nasıl arttırabiliriz bunları inceleyeceğiz.
Google Analytics Kullanımı
Google Analytics, web siteler için kritik düzeye sahip bilgiler sunar. Bir SEO uzmanı için Google Analytics olmazsa olmaz araçların başında gelmektedir.
Google Analytics Kullanımı ile Ulaşabileceğiniz Bazı Veriler ;
- Web site performans ölçümü,
- SEO çalışmalarının işlevselliğinin ölçümü,
- İçerikleriniz ile alakalı analizler,
- Kullanıcıların demografik bilgileri,
- En çok trafik alan sayfalarınız
gibi daha bir çok veriye Google Analytics ile ulaşabilirsiniz.
Google Analytics ile SEO Verilerinin Yorumlanması
En başından beri Google Analytics’in SEO açısından olmazsa olmaz bir araç olduğunu söyledik. Şimdi bu araç ile SEO verilerinin nasıl yorumlandığını ve verilere nasıl ulaşacağımıza bir göz atalım.
Organik Trafik
Web sitenize gelen kullanıcıların kaçı organik arama sonuçları ile web sitenize geliyor biliyor musunuz ? Analytics bu veriyi bizim için oluşturur ve önümüze sunar. Bizde buna göre var olan SEO stratejimizi geliştirir ya da yeni bir strateji üretiriz.
Web sitemize gelen tüm kullanıcılar içerisinde organik yollar ile gelen kullanıcıları görmek için ;
Edinme -> Tüm Trafik -> Kanallar yolunu izledikten sonra karşımıza sitenize gelen tüm kullanıcıların gün gün sayılarının gösterildiği bir grafik çıkacaktır. Buradan grafiğin üst kısmında ki Segment Ekle butonuna basarak açılan menüden Organik Trafiği seçmeniz gerekmektedir. Organik trafiği seçtikten sonra turuncu renkte bir grafik daha göreceksiniz. Mavi renkli grafikler tüm kullanıcıları turuncu renkli grafik ise organik yollar ile sitenize gelen ziyaretçilerin olduğu grafiği size gösterecektir. Aşağıda ki resimde de bu grafiği görmeniz mümkündür.
Bu verileri daha da özelleştirmek isterseniz eğer sağ üst tarafta bulunan tarih aralığına göre tarihe göre bir filtreleme yapabilirsiniz. Aynı zamanda grafiğin hemen üzerinde yer alan Gün/ Hafta / Ay sekmesi ile verilerinizi belirtilen zaman dilimine göre görüntüleyebilirsiniz.
Arama Motoruna Göre Trafik Sayısı
Analytics aracılığı ile trafiğinizin hangi arama motorundan geldiğini görebilmeniz mümkün. Bunun için yapmanız gereken şey ;
Edinme -> Tüm Trafik -> Kaynak/Aracı sekmesine tıklamanız olacaktır. Burada web sitenize hangi arama motorlarından trafik geldiğini rahatlıkla görebilirsiniz.
Kullanıcıların Hangi Ülkelerden Sitenizi Ziyaret Ettiği
Web siteniz uluslararası kesime hitap ediyorsa ve yanında İngilizce gibi yabancı dil desteği varsa farklı ülkelerden de trafik gelmesi normaldir. Bu gelen trafiği görmek ve bu trafiğe göre kampanyalarınızı düzenlemek isterseniz bunun için ;
Raporlar -> Kitle -> Coğrafi -> Yer adımlarını izlemelisiniz.
En Çok ve En Az Dönüşümü Olan Sayfalar
Dönüşüm izleme kodunun kurulu olduğu web sitelerinde hangi sayfalarınızın daha iyi dönüşüm aldığını hangilerinin daha az dönüşüm aldığını gözlemleyebilirsiniz. Bunun için izlemeniz gereken adım şöyle ;
Raporlar -> Edinme -> Tüm Trafik -> Kanallar sekmesine gelin. Karşınıza gelen sayfada sadece Organik Ziyaretçileri görmek için Organik Arama’yı seçin. Ardından açılış sayfasını görmek içinse ikincil boyut kısmından “İkincil Boyut: Açılış Sayfası” olarak değiştirin. Kırılımlara ayırıp incelemek isterseniz ise sağ üst taraftan E-ticaret seçeneğini seçmeniz gerekecektir.
Sayfa Yükleme ve Tasarımsal Sorunlar İçin Analiz
İyi bir SEO aynı zamanda iyi bir kullanıcı deneyiminden geçer. Kötü bir tasarım, yavaş açılan sayfalar ve işlevsiz bir web sitesi ile karşılaşan kullanıcıların hemen çıkma oranları gözle görülür oranda artış gösterecektir. Sayfamızı SEO açısından güçlendirmek istiyorsak bu etmenlere de dikkat etmemiz gerekecektir. Sitemize zarar getirecek bu sayfaları analiz etmek için Analytics yine bizimle beraber.
Bu sayfaları Analytics üzerinde görmek için izlememiz gereken yol şu şekildedir.
Raporlar -> Davranış -> Site Hızı -> Genel Bakış sayfasına gelindiği zaman aşağıdaki gibi bir ekranla karşılaşacaksınız.
Bu kısımda tarayıcı metriklerine bakmanızı öneririz. Burada ortalama sayfa yüklenmesinin 3 sn. yi geçmemesine dikkat edin. 3 saniye üzerinde bir açılış süresi var ise o tarayıcı için gerekli önlemleri almanız gerekecektir.
Kullanıcı deneyimi açısından bakacağımız zaman ise ;
Raporlar > Kitle > Mobil > Genel Bakış adımlarını takip edebiliriz. Buradaki metrikleri inceleyerek sitenizin farklı cihazlar üzerindeki kullanılabilirliğini ölçebilirsiniz. Hemen çıkma oranının yüksek olması, geri dönüşüm oranının düşük olması gibi veriler siteniz üzerinde ciddi sorunlar olduğu anlamına gelebilmektedir.
Bu yazımızda sizlere genel hatları ile SEO açısından önemli olarak gördüğümüz Google Analytics kullanımı hakkında bilgiler vermek istedik. Elbette Google Analytics kullanımı ile ilgili bilgiler sadece bunlarla sınırlı değil. Daha bir çok etmen SEO’yu etkilemede rol oynuyor. Aynı zamanda pek çok etmeni de yine Google Analytics aracılığı ile analiz etmek mümkün. Sizde Google Analytics kullanarak web sitenizin performans sorunlarını tespit edebilir, bu tespitlere göre iyileştirmelere yaparak arama motoru sonuçlarında çok daha iyi konumlara gelebilirsiniz.
Bir yanıt yazın